Toimintakertomus v. 2020

Yleistä

Toimintavuosi 2020 oli poikkeuksellinen yleismaailmallisen pandemian vuoksi. Koronaviruksen leviämisen estämiseksi oli asetettu mm. kokoontumisrajoituksia ja karanteenit riskiryhmille, jotka koskivat ennen kaikkea juuri ikäihmisiä. Näin Muuramessakin jäi osittain kevät- ja syyskauden toimintasuunnitelmassa olevat kokoontumiset järjestämättä.

Hallitus

Hallituksen muodostivat puheenjohtaja Ossi Kurki, varapuheenjohtaja Olavi Roivainen, sihteeri Ulla Halttunen, taloudenhoitaja Marja-Liisa Rantalainen, Leena Roivainen ja Sinikka Kurki. Hallitus kokoontui vuoden aikana 5 kertaa.

Talous

Taloustilanne pysyi vakaana lähinnä toiminnan typistyttyä koronarajoitusten vuoksi.  Vuoden aikana saimme tukea Koskikotisäätiöltä virkistystoimintaan ja Muuramen kunnalta yhdistystoimintaan. Jäsenmaksu oli 25 €/jäsen,

Senioriklubi

Senioriklubi kokoontui 5 kertaa, kokouspaikka ravintola Anoppila
Tammikuu: Turkkila Susanna: Keski-Suomen näkövammaiset
Helmikuu: Hannu Castren: Kimmo Jylhän taide ”Maailman kuvia”
Maaliskuu: Margit Hassinen Kuulopiiri: Kuulon huolto
Syyskuu: Turkkilan tila, syyskauden avaus
Lokakuu: Kaisu Paalanen: Sydäniskurit
Marraskuu: Arto Rajala: Uudet liikennemerkit ja -säännöt

Kerhotoiminta

Muistikerho kokoontui kaksi kertaa Mannatuvalla, läsnä yhteensä 14 osallistujaa.

Käsityökerho kokoontui 2 kertaa Mannatuvalla, läsnä oli yhteensä
13 osallistujaa.

Keilakerho kokoontunut 8 kertaa, mukana 6 keilaajaa joka kerta.
Keilaaminen päättyi Muuramessa: Sport Bar Silver sulki ovensa.

Digikerho toimi 18 kertaa lähinnä apua kaipaavan jäsenen kotona.

Kulttuurikerho
Käytiin marraskuussa Murmuu-teatterin esityksessä Hiirenloukku

Viestintä

Ilmoituslehtenä on toiminut paikallislehti Muuramelainen, jossa järjestöpalstaa käytettiin tapahtumailmoituksissa.  Leena Roivaisen kirjoituksia julkaistiin jäsenlehti Patinassa ja mielipidekirjoituksia Keskisuomalaisessa.
Jäseniin yhteydenpito hoidettiin pääsääntöisesti sähköpostitse ja myös
tiedottamalla omilla verkkosivuilla. Jäsenille lähetettiin joulukortit.
Facebookissa on nyt senioreilla oma sivu.

Yhteistyö toisten eläkejärjestöjen kanssa

Teimme yhteistyötä Eläkeliiton, Eläkeläisten, Eläkkeensaajien sekä Muuramen kunnan ja Marttojen kanssa, näin saimme järjestettyä kaksi yhteistä tapahtumaa:

12.2. Koululaululaulajaiset piirileikkeineen nuorisoseurantalolla, johon osallistui kaikkiaan 80 eläkeläistä.

5.-6.10. Vanhusten viikolla oli työväentalolla vanhojen käsitöiden, työkalujen ja esineiden näyttely, johon tutustui noin 200 vierasta, joista puolet oli Muuramen koulun oppilaita,

Ansiomerkit

Keski-Suomen kansallinen senioripiirin myöntämät hopeiset ansiomerkit saavat Ulla Halttunen ja Sinikka Kurki. Yhdistyksen myöntämän pronssisen ansiomerkin saa Mikko Lintula.
Ansiomerkit luovutetaan kevätjuhlassa v. 2021

Edustukset

Puheenjohtaja Ossi Kurki toimi Keski-Suomen kansallisen senioripiirin hallituksen jäsenenä, varapuheenjohtaja Olavi Roivainen toimi Koskikoti säätiössä ja Leena Roivainen Muuramen kunnan Vanhusneuvostossa.

Sihteeri Ulla Halttunen osallistui valtakirjalla Senioriliiton liittokokoukseen, joka pidettiin Teams-kokouksena.

Puheenjohtaja Ossi Kurki oli kutsuttuna Muuramen kunnan Kenttätien liikuntapuiston suunnitteluryhmässä.

Koulutuksiin osallistuminen

Keski-Suomen kansallinen senioripiiri järjesti koulutuksia syyskokouksensa yhteydessä: ”Senioriyhdistysten vaikuttamismahdollisuudet paikallistasolla”, osallistujat Leena Roivainen ja Ulla Halttunen. Muistikerhon ohjaajakoulutukseen Sinikka Kurki.

Jyväskylän ja lähikuntien senioriyhdistysten kehittämispäivään  28.2. osallistui Ulla Halttunen.
Piirihallituksen neuvottelu-/suunnittelupäivään elokuussa Saarijärvellä
osallistui Ossi Kurki.

Kansallinen senioriliitto järjesti useita koulutuksia Teamsin välityksellä, joihin osallistui Ulla Halttunen:
Keväällä oli nettivastaavan koulutus ja Kiltan tapahtumat -koulutus.
Syyskaudella: Teams-koulutus, nettisivukoulutus, Kerhonvetäjän 2-päiväinen koulutus, Some-vastaavan koulutus, Kirjanpitokoulutus,  Sisällön tuotanto -koulutus ja Kiltan laskutuskoulutus.

Loppulausuma

Hallitus katsoo poikkeusoloista huolimatta pystyneen järjestämään noin puolet toimintasuunnitelmastaan.  Vaikeinta hallitukselle on ollut uusien jäsenten hankinta nimenomaan toiminnan vähäisyyden vuoksi.  Jäsenmäärän supistumiseen vaikuttivat erot omasta pyynnöstä, jäsenmaksujen laiminlyönnit ja kolmen jäsenen elämän päättyminen.

Muurame      22.2.2021                  Hallitus