2016

9.-10.2.2016 oli Senioriliiton 45-vuotisjuhlaristeily. Tilaisuus oli tarkoitettu kaikille jäsenille. Mukana oli 1100 - 1200 jäsentä ympäri Suomen. Muuramesta oli mukana kahdeksan jäsentä.

Ensimmäisenä päivänä oli 'Juhlatilaisuus', jossa oli useita eri alojen edustajia esiintymässä. Myöhemmin illalla esiintyi Lea Laven ja seniorit innostuivat myös tanssahtelemaan. Toisena päivänä Senioriliiton valtuuston puheenjohtaja Jouni Mykkänen esitti lyhyen katsauksen liiton historiaan. Hänen jälkeensä dekkaristi Matti Rönkä valotti omaa henkilökuvaansa sekä kertoili työstään dekkaristina ja romaanistaan Eino.

8.-9.12.2016 teimme retken yhdessä Muuramen Eläkeliiton, Leijonien sekä Pohjola Nordenian kanssa tutustuaksemme Siilinjärven Kunnonpaikkaan, sekä käydäksemme Kuopion Kaupunginteatterissa ja tutustuaksemme Karjalan lennostoon.

Kunnonpaikassa meille pidettiin aluksi esitelmä - avainasiakaspäällikkö Päivi Rossinen - paikan historiasta sekä kaikesta siitä, mitä 'talo' sisällään pitää. Esitelmän jälkeen Matkailupalveluiden tuottaja Miia Kuitunen asetti ryhmämme testiin erilaisten nimiyhdistelmien sisältämien nimien sekä suomalaisten sanontojen arvaamiseksi. Nimeltään tapahtumaa kutsuttin 'Vintin tuuletukseksi'. Sen jälkeen ryhmämme johdettiin läpi talon, jotta pääsimme näkemään kaikki kuntosalit, erilaiset uima-altaat sekä mm. lasertaistelusalin.

Kuopion Kaupunginteatterissa katsoimme näytelmän nimeltään 'Sukuvika'. Se oli todella hauska ja yleisöä naurattava esitys - ajankulua ei edes huomannut, koska näytelmään syventyminen vei jopa ajantajun.

Seuraavana päivänä meidät vietiin tutustumaan Karjalan lennostoon. Aluksi kapteeni Lauri Varjola piti luennon lennoston toiminnasta kaikkine siihen liittyvine maan puolustamiseen kuuluvine piirteineen. Aloittaen jopa henkilöstön koulutuksen vaiheista varusmiesajasta aina Hawk-koneilla lentämiseen. Lisäksi hieman valotettiin sitä toimintaa, mikä liittyy Hawk-koneilla suoritettavien tehtävien toteuttamiseen. Koska lennoston toimintaan liittyy hyvin paljon julkisuudelta salassa pidettävää toimintaa, niin mekään emme saaneet kuvata kuin hyvin rajoitetusti.

Kotiinpaluumatkalla poikkesimme 2 tunnin ajaksi Kuopion IKEAan - osa ostoksille, osa 'lihapullia syömään'.