Puheenjohtajan palsta

• Keski-Suomen kansallisen senioripiirin hallituksen jäsen 1.1.2019 alkaen

8.4.2020

”Kuin pullat uunissa”

Nämä koronaviruksen yli 70-vuotiaitten karanteenipäivät tuntuvat minusta samanlaisilta kuin vanhan leipurin toteamus: ”Hyvin ovat vielä pullat uunissa, kun eivät pala eivätkä paistu”. Siis tulevat ajat vasta näyttävät, miten tässä ”uunissa” käy, paistuminen vai palaminen?

Meille on maan hallitus määritellyt elinpiirimme rajat, jotka aluksi tuntuivat lähinnä hätävarjelun liioittelulta, mutta nyt päivittäiset uutiset meiltä ja maailmalta todistaa, että koronaviruksen kanssa ei ole leikkimistä. Virus ei tunne aikaa, paikkaa eikä kohdetta, mihin se iskee, siksi varotoimet ovat kuin pelastusrengas veden varaan joutuneelle.

Meidän senioritoimintakin on yleisten toimintarajoitusten vuoksi tältä keväältä päättynyt. Senioriklubi, kerhot ja retket ym. yhdessäolo jatkuu näillä näkymin vasta ensi syyskaudella, elo- syyskuussa, mistä ilmoitellaan sitten loppukesästä meidän omilla verkkosivuilla ja sähköpostilla kuin myös Muuramelaisen järjestöpalstoilla.

Käsityö- ja Muistatko?-kerhon vetäjä Sinikka lähettää terveisiä, että jokainenhan voi askarrella ja kutoa kotioloissa ja jos jotain pulmallista kysyttävää tulee, niin hän on tavoitettavissa joko somessa tai puhelimella. Muistin virkistämiselle löytyy pähkinöitä vaikka päivä- ja aikakausilehtien kysymyspalstoilta.

Meidän hallituksemme pitää tarvittaessa nettikokouksia ja syyskauden toimintaa on tarkoitus jatkaa toimintasuunnitelman mukaisesti.

Kaikesta poikkeusolojen harmeista huolimatta meillä on nyt edessä pääsiäinen, jota useimmat meistä valmistautuvat viettämään myös poikkeuksellisesti, lähinnä matkustus-, kokoontumis- ja majoitusrajoitusten vuoksi, emmekä pääse tapaamaan rakkaita sukulaisiamme tai viettämään pääsiäistä Lapin tuntureilla. Vaikka me seniori-ikäiset rakastamme perinteitä, niin perinteistä poiketen kotiympäristössä vietetty pääsiäinen voi olla ikimuistoinen hiljentymällä pääsiäisen kristillisen sanoman ääressä, reippailemalla kotipaikan lähiympäristössä tai vaikka kotona nauttien hyvästä ruuasta ja virkistävistä kahveista hyvin paistuneen rahkapullan kera.

Toivotan Teille kaikille iloista ja virkistävää pääsiäisaikaa ja mitä parhainta vointia tulevalle kesäkaudelle!

1.2.2020

Pyydetään ystävämme myös mukaan!

Uusi vuosikymmen on pyörähtänyt käyntiin ja allakassa käännetty jo ensimmäinen kuukausi muistojen joukkoon. Samoin Muuramen seniorit ovat jatkaneet toimintaansa entiseen voimavaroillemme sopivaan tahtiin. Uuden hallituksen kokoonpano on lähes entinen, Lintulan Mikko pyysi eroa ja se hänelle suotiin, Mikko on edelleen Koskikoti Säätiön varajäsen, varapuheenjohtaja Roivaisen Olavin ollessa varsinainen jäsen. Sihteerin postia tekee edelleen Ulla Halttunen ja taloudenhoitajana Marsa Rantalainen.

Niin meillä, kuin monissa muissakin vapaaehtoisyhdistyksissä on pääpaino ja huoli aina jäsenistöstä ja sen tarpeista sekä laajentamisesta. Mekin olemme kokeilleet monia keinoja kertoa toiminnastamme ja odottaneet, että saisimme huutoihimme myönteisiä vastauksia. Yleensä vastauksissa esiintyy asianomaisen vetoama ”ajan puute” ja aistittava ”pelko” sitoutumisesta joihinkin tehtäviin. Myötätuntoa tulee, mutta jäsenmäärä ei kasva, nyt teemme työtä tosissamme ja pyydetään läheiset ystävämme mukaan hauskaan seuraamme, lupaattehan toimia!

Meidän uusin yritys tässä jäsenten kalastelussa on toimintasuunnitelman mukaan taas kevään ”työlistalla”. Otamme härkää sarvista kiinni ja lähestymme potentiaalisia ehdokkaitamme perinteisellä, henkilökohtaisella kirjeellä ja vieläpä vastauskirjeellä, minkä posti kantaa perille. Osoitteistoa olemme keränneet ja keräämme jäsentemme sekä tuttaviemme avustuksella heidän lähipiireistään. Kirjeessämme kerromme yhdistyksestämme asioita, jotka toivottavasti herättävät mielenkiinnon tulla mukaan senioritoimintaan ilman pelkoa joutua sitoutumaan tai heti joihinkin tehtäviin. Aloitamme heidän kohdallaan matalalla kynnyksellä ja pitämällä heihin alkutaipaleella jatkuvaa yhteyttä! Pyrimme luomaan tuntemuksen, että olemme ”kaivanneet” sinua porukkaamme!

Senioriklubi kokoontuu vanhan perinteen mukaan joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko Anoppilassa, seuraava keskiviikkona 5.2. klo 14. Kokouksessa on aina klubiesitelmä ajankohtaisesta tai pinnalla olevasta asiasta, nyt kriitikko Hannu Gastren esitelmöi Kimmo Jylhän taiteesta.

Kerhotoiminta jatkuu myös entisellään, vain käsityökerho (kuukauden toinen keskiviikko Mannatuvalla) on laajennettu avoimeksi tilaisuudeksi, johon kaikilla halukkailla on mahdollisuus osallistua. Keilakerho on torstaisin ja Muistatko? -kerho kuukauden kolmas keskiviikko Mannatuvalla. Muistatko? -kerhon yhteydessä on halukkaille myös mahdollista saada digiopetusta.

Yhteistyö muuramelaisten eläkeläisyhdistysten kanssa jatkuu tänäkin vuonna. Tämän vuoden ensimmäisenä tapahtumana järjestämme yhdessä Nuorisoseuran talolla, ”Vanhojen koululaulujen” merkeissä laulajaiset jo tämän kuun 12. päivänä klo 13, mukana myös Martat kahveineen.

Taloudenhoitaja Marsalla on jäsenistölle terveisiä:
Muistakaa maksaa v. 2020 jäsenmaksu 25 €/jäsen,
tili: FI85 5339 2520 0077 48, viite 110

Entä mitä tuolla jäsenmaksulla saa vastineeksi?

• Ensinnäkin hauskaa yhdessäoloa ja toimintaa koko vuodeksi  erinomaisessa tutussa seurassa, ei tarvitse nyhjöttää yksin  neljän seinän sisällä.
  • Senioriliiton julkaiseman Patina -lehden, mikä ilmestyy kuusi kertaa vuodessa.
  • Yhdistyksen, piirin ja liiton järjestämiä retkiä erilaisiin  tapahtumiin, ulkomaille, ruskaretkiä Lappiin, teattereihin ym. kohteisiin, myös toivomusten mukaan pyrimme keräämään porukan kasaan jotain tiettyä tapahtumaa varten.
  • Jäsenkortin tuomia etuja ja alennuksia tiettyjen liikkeiden tai toimipaikkojen tarjoamista palveluksista.

Kyllä kannattaa maksaa jäsenmaksu ja uusien liittyä jäseniksi, jos et vielä ole mukana mukavassa porukassa!

Toivon Teille kaikille mielenkiintoista ”loppuvuotta” senioritoiminnan ja kaiken muun hauskan nimissä!