2020

8.1.2020 vuoden ensimmäiseen senioriklubiin saapui 5 senioria. Tilaisuus aloitettiin keittolounaalla. Tällä kertaa oli hernekeittoa ja pannukakkua.
Keski-Suomen Näkövammaiset ry:n toiminnanjohtaja Susanna Turkkila piti luennon. Mukana oli v. 2006 näkönsä menettänyt Matti Mäkelä kertomassa omakohtaisia kokemuksiansa.

Luento lyhyesti:

Keski-Suomen Näkövammaiset on perustettu v. 1956 ja se on Näkövammaisten liitto ry:n jäsenyhdistys, jonka yhteinen slogan on ”yhdessä näemme enemmän”.
Varsinaiseksi jäseneksi hyväksytään henkilö, jonka näkövamman haitta-aste on 50% tai sen yli.
Jäseniä n. 620, joista noin puolet asuu Jyväskylässä, todellisuudessa näkövammaisten määrä on paljon suurempi alueella. Toimintaa, oikeuksienvalvontaa, tietoa, vaikuttamistoimintaa
Vertaistuki vertaansa vailla: ”kukaan ei voi ymmärtää minua niin hyvin kuin toinen, joka on kokenut samaa”. Yhdistyksen toiminta on tarkoitettu kaikille näkövammaisille riippumatta vamman asteesta tai toimintakyvystä. Myös ”näköongelmaiset” ovat tervetulleita.
Vapaaehtoistehtäviä:
Vertaistoimija, Äänilehdenlukija, Tandempilotti, Yleisavustaja
Ryhmänohjaaja, Kokemustoimija, Pimé café-aktiivi, Toimintatiimiläinen…
Tietotuki:
Apua ja tukea saa tietokoneiden, tablettien, puhelimien, televisioiden, daisy-laitteiden ja muiden vastaavien.
Kotikäynnit ja ryhmäohjaukset maksullisia, muuten maksutonta.
Koulutuspalvelut:
Toiminnallista ohjelmaa (esim. pimé café)

5.2.2020 senioriklubille kokoontui 11 senioria kuuntelemaan Hannu Castrenin luentoa taiteilija Kimmo Jylhän taiteesta.Senioreille jaettiin hänen kirjoittamansa kirja Kimmo Jylhän maailmankuvia, josta näimme teoksia, mistä sitten keskustelimme.

Sitaatti kirjasta:
"Kimmo Jylhän (1939-2002) taiteilijaura kesti lähes 40 vuotta. Hän oli pop-taiteilija ja valokuvarealisti, joka yhdisti maalauksiinsa surrealistista, symbolistista ja jopa konkretistista ilmaisua. Vaikka päivätyö sanomalehti Keskisuomalisessa vei aikaa taiteelta, se antoi samalla loistavan mahdollisuuden siirtää ajankohtaista kuvamateriaalia myös taiteeseen."

4.3.2020 Seniorinklubille tuli 10 senioria, ensin nautiitiin keittolounas ja sitten Margit Heiskanen Keski-Suomen Kuulopiiristä kertoi mm. ikäkuulosta.
Lisätietoa täältä.

Loppukevään tapahtumat peruttiin covid-19 -pandemian vuoksi.

2.9.2020 syyskausi avattiin Turkkilan tilalla , paikalla oli 16 senioria.
Nautittiin lohikeittolounas kahveineen. Puheenjohtaja Ossi Kurki kertoi syksyn suunnitelmista. Iltapäivää vietettiin yleisen keskustelun merkeissä.

7.10.2020 Elvytys- ja sydäniskurin käyttöä esitteli NaApurit-hankkeen koordinaattori Kaisu Paalanen. Tilaisuuteen osallistui 8 senioria

Lisätietoa täältä

4.11.2020 Arto Rajala piti esitelmän uusista liikennesäännöistä ja -merkeistä Paikalla oli 17 senioria. Lisätietoa täältä
Samalla hän kertoi, mitä Muuramelle kuuluu.

Lisää kuvia löytyy kuvagalleriasta.