Toimintakertomus v. 2022

Yleistä

Toimintavuosi 2022 oli edelleen poikkeuksellinen koronaviruksen levitessä maassamme ja koronatartunnan estämiseksi asetetut toimenpiteet rajoittivat alkuvuodesta mm. kokoontumisia sisätiloissa.

Jäsenet

Jäseniä toimintavuoden lopussa oli 33, joiden keski-ikä 80 vuotta.
Vuoden lopulla poisnukkui yksi senioreistamme.

Hallitus

Hallituksen muodostivat Ossi Kurki puheenjohtaja, Olavi Roivainen varapuheenjohtaja, Ulla Halttunen sihteeri - taloudenhoitaja ja jäseninä Marja-Liisa Rantalainen, Leena Roivainen, Sinikka Kurki sekä Kirsti Lehtinen.  Hallitus kokoontui vuoden aikana viisi kertaa. Lisäksi pidettiin kevät- ja syyskokoukset.

Talous

Kuluneella vuodella saatiin yleisavustusta Muuramen kunnalta ja
Koskikotisäätiö tuki meidän kevätretkeämme.

Senioriklubi

Koronarajoitusten vuoksi kevätkaudella kokoonnuttiin ensimmäisen kerran huhtikuussa, jolloin esitelmöi kalevalainen jäsenkorjaaja Päivi Olkkonen. Syksyllä kokouspaikaksi vaihtui Shell Helmi Simpukan kabinetti, jossa tapahtuma aloitettiin lounastamalla.
* Huhtikuu: kalevalainen jäsenkorjaaja Päivi Olkkonen
* Syyskuu: Pirkko Hammarén kertoi lähimmäisen menettämisestä
* Lokakuu: Ahti Ojanen kertoi sotakorvauksista.
* Marraskuu: VM Karjula selvensi uusia liikennesääntöjä ja -merkkejä.
   Näihin tapahtumiin osallistui yhteensä 56 senioria.

Muut tapaamiset

Toukokuussa käytiin kevätretkellä Riihon majatalossa. Matkalla oltiin kimppakyydeillä ja ensin käytiin Himmanmäen näköalapaikalla. Kotimatkalla pikatutustuminen Vaissi Oy:n toimintaan. Matkalla mukana 17 senioria ja 4 eläkeliittolaista.
Joulukuussa yhdistyksen pikkujoulua vietti 13 senioria Riihivuoressa.

Kerhotoiminta

Digikerho
Kerho toimi lähiopastuksena. Ulla Halttusella oli 34 opastusta vuoden aikana.

Harrastekerho
Kokoontui Anoppilassa ja Shellillä vain kaksi kertaa, joissa oli yhteensä 10 senioria. Pelipäiviä jatkettiin seniorien kotona pienryhmissä. Yhdistykselle hankittiin Rummikub-peli.

Kulttuurikerho
Käytiin heinäkuussa Riihivuoren kesäteatterissa, jossa UIT esitti musiikkinäytelmän Tukkijoella. Mukaan lähti kaikkiaan 17 senioria.
Marraskuussa Murmuu-teatterin esittämää näytelmää Ilmasta rahaa oli katsomassa kaksi senioria seuralaisineen.

Liikuntakerho
Seniorikävely toukokuussa Mehtolassa, mukana 12 senioria.
Heinä-, elo- ja syyskuussa tiistaisin järjestettiin avoimet pihapelitapahtumat Verkkoniemen hiekkakentällä. Pelattiin petankkia, krokettia ja mölkkyä.
Tapahtumia oli 7 ja pelaajia yhteensä 24.

Viestintä

Ilmoituslehtenä on toiminut kunnan tiedotuslehti Muuramelainen, jossa järjestöpalstaa käytetään tapahtumailmoituksissa.
Jäsenkirjeitä lähetetiin sähköpostitse. Yhdistyksen verkkosivuilta löytyi myös ajankohtaista tietoa tapahtumista. Yhdistyksellä on myös Facebook-sivusto.
Jäsenhankintaa tukeva Muuramen Seniorit ry:n nelivärinen esite valmistui viime toimikauden aikana.

Edustukset

Puheenjohtaja Ossi Kurki on toiminut Keski-Suomen kansallisen senioripiirin hallituksen jäsenenä. Ulla Halttunen on kutsuttuna piirin sihteerinä 1.1.2022 alkaen.
Varapuheenjohtaja Olavi Roivainen toimii Koskikoti Säätiössä.

Sinikka Kurki ja Marja-Leena Lukkarinen ovat toimineet Muuramen kunnan Vanhus-  ja vammaisneuvostossa, jossa tehdään yhteistyötä mm. muiden eläkejärjestöjen kokousedustajien kanssa ikäihmisten ja vammaisten asioiden parantamiseksi. Syksyllä Sinikka Kurki valittiin hyvinvointialueen vanhusneuvoston varajäseneksi.

Neljän senioripiirin tapaamiseen (Pohjanmaa, Oulu, Lappi, K-S)
syys-lokakuussa Jyväskylässä osallistui Ulla Halttunen piirin sihteerinä.

Koulutuksiin osallistumiset

Senioripiiri järjesti koulutukset kevätkokouksensa yhteydessä Äänekoskella : Etsivä seniorityö osa 1: mukana Ossi Kurki, Leena ja Olavi Roivainen sekä Ulla Halttunen. Syyskokouksen yhteydessä Petäjävedellä Etsivä seniori työ osa 2, johon osallistui Ossi Kurki ja Ulla Halttunen.

Keski-Suomen eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunnan seminaariin osallistuivat Sinikka Kurki ja Marja-Leena Lukkarinen syyskuussa Jyväskylän Kristillisellä Opistolla.

Piirihallituksen neuvottelu-/suunnittelupäivään elokuussa Laukaassa
osallistui Ossi Kurki ja Ulla Halttunen.

TulKoti -hankkeen tilaisuuteen Muuramen valtuustosalissa osallistuivat Sinikka Kurki, Marja-Leena Lukkarinen ja Ulla Halttunen.

Kansallinen senioriliitto järjesti useita koulutuksia Teamsin välityksellä, joihin osallistui Ulla Halttunen kaikkiaan 21 koulutustilaisuuteen. Aiheet liittyivät sihteeritoimintaan, nettisivujen päivitykseen, Kilta-järjestelmän eri osioihin,
viestintään, Teamsin käyttöön ja Rohkeasti Seniori-hankkeeseen.

Ulla Halttunen osallistui piirin  Rohkeasti toimijaksi -koulutuksiin
helmi-, touko- ja syyskuussa.

Loppulausuma

Hallitus katsoi, että koronarajoituksista huolimatta oli toimintasuunnitelmasta toteutettu yli puolet.

Hallitus 1.3.2023
Kevätkokous 8.3.2023