Toimintasuunnitelma v. 2023

1.  Yleistä
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Muuramen Seniorit ry aloittaa 30. toimintavuotensa Kansallisen Senioriliiton arvojen mukaisesti, joissa korostuu elämänmyönteisyys ja positiivinen asenne, vastuu itsestä ja ympäristöstämme sekä kanssaihmisten kunnioittaminen. Teemme myös yhteistyötä arvojemme hyväksyvien järjestöjen ja paikallisten eläkeyhdistysten kanssa.

2. Haasteet
Suurin haasteemme on saada jäsenmäärämme uutta kasvua etenkin paikkakuntamme juuri eläköityneiden henkilöiden piiristä.
Olemme hankkineet yhdistyksellemme meistä kertovan esitteen, jonka tarkoitus on tukea meitä jäsenhankinnassamme vielä seuraavan vuoden ajan. Tarkoituksenamme on käyttää facebookin antamia mahdollisuuksia yhdistyksemme mainostamiseen.

3. Hallinto
Syyskokous valitsee yhdistyksen puheenjohtajan, päättää toimeenpanevan hallituksen jäsenmäärän ja valitsee hallituksen, mikä valitsee keskuudestaan
varapuheenjohtajan ja muut toimihenkilöt.
Hallitus kokoontuu tarpeen mukaan, valmistelee kevät- ja syyskokoukset
sekä muut sääntöjen määräämät asiat. Tarvittaessa hallitus voi asettaa keskuudestaan tai jäsenistöstään yksittäisen henkilön tai työryhmän järjestämään erillistä asiaa tai tilaisuutta. Osallistutaan nimettynä henkilönä piirin hallintoon ja koulutukseen sekä tarpeen mukaan liiton koulutuksiin-

Liittokokous on 6. – 8.6.2023 Savonlinnassa ja kokouksessa päätetään mm. sääntöuudistuksesta. Myönteisen päätöksen jälkeen uudet säännöt astuvat heti voimaan.

4. Toiminta
Senioriklubi kokoontuu kuukausittain (ei kesä- ja heinäkuussa) kuukauden ensimmäinen keskiviikko mikäli mahdollista. Esitelmät hankitaan ajankohtaisista tai yleistä mielenkiintoa herättävistä aiheista kunkin aiheen asiantuntijoista. Klubipäivät olisivat: 4.1., 1.2., 1.3., 5.4., 3.5., 6.9., 4.10. ja 8.11. kevätkauden päättäjäiset 31.5., syyskauden avaus 23.8. ja pikkujoulu 13.12.

Harrastekerhon (= yhdistetty käsityö- ja muistikerho) peli-iltapäivä pidetään kuukauden kolmas keskiviikko.

Liikuntakerho järjestää kesäaikana pihapelitapahtumia, joissa pelataan mm. petankkia, mölkkyä ja krokettia. Keväisin ja syksyisin järjestetään yhteinen liikuntatapahtuma.

Kulttuurikerho järjestää toimikauden aikana mm. teatteri- ja taidematkoja jäsenistön kiinnostuksen mukaan.

Digikerho toimii lähiopastuksena.

Vanhusneuvoston, kunnan, lähialueen senioriyhdistysten ja paikallisten eläkejärjestöjen kanssa teemme yhteistyötä edunvalvonnassa ja ikäihmisten kaikenpuolisten olojen kohentamisessa.

Mahdollisuuksien mukaan järjestetään 30-vuotisjuhla loppuvuonna.

5. Jäsenet
Ansioituneille jäsenille haetaan liiton tai piirin myöntämät ansiomerkit.
Yli vuoden jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet katsotaan eronneiksi.
Jäsenistön 70-, 75-, 80- jne. merkkipäivät huomioidaan.

6. Viestintä
Puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja vastaa yhdistyksen virallisesta tiedottamisesta.
Yhteydenpito jäsenistöön tapahtuu lähinnä sähköisesti käyttämällä Senioriliiton Kilta -järjestelmän sähköpostia ja omia nettisivustoja.

Lisäksi jäsenten älypuhelimiin voidaan ladata jäsenkortti -applikaatio, minkä kautta saa tapahtumista tietoja. Verkko- ja somesivustojen ylläpidosta vastaa sihteeri tai nettivastaava.

Viralliset ilmoitukset julkaistaan syyskokouksessa valitussa lehdessä ja toimintatapahtumat Muuramelainen -lehden järjestöpalstalla.

Verkossa julkaistaan kokouskutsut, tapahtumat, tiedotteet ja puheenjohtajan palsta. Yhdistyksellä on myös Facebook-sivusto.

Isommista uutis- ja muista suurta yleisöä kiinnostavista tapahtumista tarjotaan juttuja ja kuvia paikallisiin medioihin. Patinaan tarjotaan myös ikäihmisiä kiinnostavia juttuja, kolumneja, pakinoita ja kuvia mm.  yhdistyksen tapahtumista.

7. Talous
Syyskokouksessa hyväksytty talousarvio antaa raamit toimintakauden varojen käytölle. Jäsenmaksu pidetään entisen suuruisena 25 €/jäsen. Varainhankintaa toiminnan ylläpitämiseksi tehdään arpajaisilla, kirpputori- ja myyjäismyynnillä, haettavilla avustuksilla ja mahdollisilla piirin tai liiton avustuksilla.